Bye Bye Texas

2 april 2016 - Alamogordo, New Mexico, Verenigde Staten

De tijd is gevlogen en ineens is onze trip door de ruigste staat van 'the States' al weer ten einde. Nog steeds geen geweer gezien, desaltemin toch blij met het bordje 'No guns allowed' bij de staatsgrens van New Mexico.

Het is al weer bijna 2 weken geleden dat we naar Fort Worth reden, waar we eerst downtown onveilig hebben gemaakt. Fort Worth staat bekend om zijn cowboys, wat al snel bevestigd werd toen we politie te paard tegenkwamen. Niet zoals in NL, maar met een western-uiterlijk en cowboyhoed op. In dit grote dorp hebben we het John F Kennedy Tribute bezocht en dachten we een watershow te gaan bekijken op central square. Maar na wat wachten bleek er niks te komen en dus hebben we Molley the Trolley naar de Water Gardens genomen. Heel bijzondere fonteinen en bouwwerken om te zien en op te klimmen (wat niet altijd de bedoeling bleek).

Vervolgens hebben we onze camping opgezocht en de volgende ochtend richting vliegveld gereden om onze onverwachte mede-reiziger Hanneke op te halen! Er is al het één en ander op Facebook voorbij gekomen, dus voor de meesten geen verrassing meer, maar wat hebben we een lol gehad!
Hanneke had een paar wensen op haar lijstje en één daarvan was cowboys; nou, dat kan geregeld worden. Bij Stockyard Station kwamen we ze al snel tegen, samen met een stel Longhorns (voor de niet-kenners, dat zijn koeien). Dit gedeelte van Fort Worth is in oude stijl gebleven inclusief saloon, electronische Bull-riding, winkeltjes met cowboyhoeden- en laarzen, westernzadels, enz en je kon er ook op de foto op zo'n Longhorn of een rondrit in een koets (zo één uit de gemiddelde western-film). De dag hebben we afgesloten bij Chuy's; een super mooi aangekleed tex-mex restaurant, waar we heerlijk gegeten hebben om Hanneke's vakantie in te luiden.

De dag erna zijn we een enorm eind gaan rijden (zo'n 600 km, pfff) om naar Monahans State Park te gaan. Na zo'n dag rijden doe je daarna een dag niks en daarom hebben we sandboards gehuurd om van de duinen af te roetsjen. Jorrit en Fenna hebben zich de rest van de dag met emmers en schepjes vermaakt en wij hebben vooral veel gerelaxt.
Onderweg naar Monahans kregen we van een lokale vrachtwagenchauf de tip om naar the Sink of Wink te gaan. Wij dus naar Wink, want dat moesten we natuurlijk zien. Het enige wat we er vonden was een heel stoffig Roy Orbison museum een een bordje 'private property; get out!' met een machinegeweer erop was er weinig te zien. Vriendelijk volk daar in Wink ;)
Volgende halte: Balmorhea Springs: natuurlijke bronnen waar je kunt zwemmen tussen de vissen en schildpadden. We hadden echt de intentie om te gaan zwemmen, maar nadat Michel opmerkte dat er allemaal stront in het water leek te drijven en het water toch wel erg koud was hielden Hanneke en ik het voor gezien. Maar goed, de rest was tenminste afgekoeld ;)
De dag eindigde in Fort Davis; het hoogst gelegen stadje in Texas. Het is vooral een oud stadje met historische gebouwen en een prachtige omgeving. Ook staat het bekendom het MacDonald Observatory: waar er met een mega-telescoop onderzoek wordt gedaan naar het heelal. Dat klonk wat interessanter dan het uiteindelijk was; wij waren vooral onder de indruk van het uitzicht, al lag het niet aan het enthousiasme van onze tourgids: die wilde de telescoop zo graag laten zien dat hij vergat ons mee de berg op te nemen! Gelukkig was er nog een busje en konden we met zijn collega mee.

Vanuit Fort Davis zijn we naar Big Bend National Park gereden, het eerste National Park van onze reis. Het was er prachtig en heet en we hebben ons goed vermaakt met mooie wandelingen aan de oostkant van het park. Van een diepe kloof naar enorme uitzichten (van Mexico!) en zwemmen in de hotspring (of ja.. een gedeelte van de groep dan) en bij het wegrijden uit het park hebben we zelfs een coyote langs de kant van de weg gespot.
Na 3 dagen zweten was het tijd voor een frisse duik en bij toeval vond ik een camping in de middle of nowhere. Na kort de Ghostown van Terlingua te hebben bekeken kwamen we via een zandweg uiteindelijk op een mooie camping; met koud zwembad!
Nadat we weer goed opgefrist waren kon de reis richting El Paso beginnen. Omdat we niet weer 6 uur in de auto wilden zitten hebben we hem in 2 delen opgesplitst en hebben we onderweg nog een nachtje in Van Horn had. Hierdoor kwamen we donderdag op tijd in El Paso aan konden we eerst nog langs bij de Indian Cliffs Ranch, waar een kleine dierentuin was en we bijna getuigen waren van de geboorte van 2  Mouflon-schapen. Ze waren nog nat toen we aan kwamen lopen! Jammer genoeg stond er maar 1 en lag de andere levenloos op de vloer. Ivm een dik slot op de deur en een woest uitziende bok konden we niks anders doen dan een ranger opzoeken en deze informeren. Na de schapen, geiten, konijnen en ratelslangen bleek er ook nog een mooie speeltuin en doolhof en dus hebben we een heel leuke ochtend gehad!
Bij het hotel van Hanneke aangekomen bleek deze een heerlijke centrale tuin met verwarmd zwembad te hebben en doordat de vrouw van de incheck dacht dat we allemaal op de kamer zouden slapen kregen we zelfs ontbijtbonnen voor de volgende ochtend. Nadat we 's morgens Hanneke uitgezwaaid hebben :( konden we daardoor nog volop van het hotel genieten en zijn we na het ontbijt nog eens gaan zwemmen.

Gisteren zijn we naar Alamogordo, New Mexico gereden, om weer eens vanouds bij Walmart te gaan overnachten. Blijken we net de Walmart zonder wifi uit te hebben gekozen, balen!
Vandaag hebben we het White Sands National Monument bezocht; een enorme gypsum (dat is het type zand) woestijn.  Na een tentoonstelling over Skins and Skulls (van het lokale wildlife) zijn we het park ingereden en hebben de kindjes zich prima vermaakt met het witte zand. Na het avondeten hebben we met een ranger rondgewandeld waarbij we nog meer hoorden over de natuur in het park, afgesloten met een indrukwekkende zonsondergang.
Door alle gezelligheid ben ik vandaag pas toegekomen aan het bekijken wat er allemaal te doen is in deze staat, en dat blijkt niet mis! Naast dat Albuquerque en Santa Fé op het programma staat is zojuist besloten dat we eerst de UFO stad Roswell gaan bezoeken. Klinkt als een goed staaltje Amerikaanse Paranoia en Gekheid, we gaan het weer zien!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hanneke:
    3 april 2016
    Het was super gezellig en een erg leuke trip!
  2. Oma Coppelmans:
    10 april 2016
    Hallo familie Lavrijsen Alles goed met jullie .Mooie hoedjes Jorrit en Fenna .en het was koud hè .Rij maar een eindje verder Michel waar het warmer is .Hier begint het nu ook een beetje beter te worden met het weer.Groetjes van Opa Piet en Oma Jeanne Doei.
  3. Corinie:
    16 mei 2016
    Wat een reis! Heel leuk om jullie een beetje te kunnen volgen. Groetjes, Corinie