Van aliens naar indianen

11 april 2016 - Mesa Verde National Park, Colorado, Verenigde Staten

Roswell en Ufo's dus. Het goede nieuws is: we zijn niet ontvoerd door aliens. Het nog betere nieuws is: er blijkt wel een vreemde buitenaardse straling actief te zijn in onze camper sinds we Roswell uitgereden zijn. Michel heeft namelijk een setje schroevendraaiers gehaald en is sindsdien als een heuse McGyver al onze technische mankementen aan het fixen. 3 kranen lekten, nu allemaal niet meer. De bank was kapot en een laatje bleef niet dicht tijdens het rijden, allemaal opgelost. Het blijkt zowaar dat 1 van zijn linker handen langzaamaan wat meer rechter neigingen blijkt te krijgen! Het is nog niet zover dat hij een carrière switch richting de camperwereld gaat maken, maar fijn is het wel dat we zelf dingen op kunnen lossen in plaats van het telkens moeten bezoeken van een garage oid. Op dit moment ligt hij, zonder schroevendraaier maar met de zaklamp van de kinderen, de onderkant van de koelkast te inspecteren (die valt nog wel eens uit), niks te gek!

​Maar Roswell dus; die hebben het neerstorten van een vermeende UFO en wat alien-ontvoeringen tig jaar geleden goed uitgemolken! Naast een UFO museum waren er ook verschillende winkels met alien-items, reclameborden die het thema gebruikten, enz. We hebben ons er even mee vermaakt en zijn daarna naar een lokale dierentuin/speeltuin gegaan waar we de rest van de middag hebben gezeten.

De volgende dag zijn we richting Albuquerque gereden om te beginnen met het Explora science/childrenmuseum. Dat was echt een schot in de roos, wat een gaaf museum! Er waren van alle nisjes en hoeken ingericht met proefachtige spullen waarmee de kinderen zich enorm konden vermaken. Thema's als wind, water, licht en geluid waren met verschillende apparaten te onderzoeken. Ook was er een theater waar je je eigen tekening in een film kon laten zwemmen (het was een onderzee film, zoek Jorrit zijn octopus in de foto), een mega zeepbellen-speelplek, giga muziekhoek en foamblokken om mee te bouwen. Helemaal top dus!
De volgende dag hebben we het oude centrum van Albuquerque bezocht vol met winkeltjes met indianen-items, een snoepwinkel vol met Hollands snoep (voor 12 dollar een zakje zoute haringen, hopelijk nemen m'n ouders wat mee), plaza's met restaurantjes en nog veel meer winkeltjes! We hebben onze tour afgesloten met een bezoekje aan het ratelslangmuseum, waar ze naast ratelslangen nog meer interessante dieren hadden. Bijna alle huizen zijn hier in Adobe stijl gebouwd, wat het een heel mooi effect geeft.

Die middag zijn we vast richting Santa Fé gereden om de volgende ochtend direct naar Kasha-Katuwe Tent Rock National Monument te rijden. Met een prima wandelingetje door een gebied vol met vreemde rotsformaties (in tentvorm dus) kwamen we bij een grot van de laatste bewoners van deze plek.
Daarna zijn we doorgereden naar Santa Fé, wat redelijk vergelijkbaar was met Albuquerque. We hebben er even rondgelopen en hebben het toen voor gezien gehouden.

De volgende dag hebben we de Aztec Ruins bezocht, een oude stad van de Indiaanse voorouders hier (niet de Aztec, maar de Spanjaarden die de stad ontdekten hadden dat denk ik nog niet door). Met gebouwen van wel 3 verdiepingen hoog was dat behoorlijk indrukwekkend. Ook was het goed gepreserveerd gebleven de afgelopen 900 jaar. Die middag hebben we de camper weer wit gekregen bij de carwash en zijn we bij een lokale camping beland. De eigenaren hebben 2 kleindochters die toevallig op bezoek waren en daar hebben Fenna en Jorrit die middag/avond en de volgende ochtend volop mee gespeeld. Gelukkig was het weekend en was daar dus alle tijd voor.
Na een ochtend vol spel zijn we richting 4 Corners Monument gereden, de enige plek in the States waar 4 staten aan elkaar grenzen. Na wat fotootjes zijn we doorgereden naar de volgende camping, bij Mesa Verde. Wederom een goede keuze met speeltuin en hottub op de camping!

Vandaag hebben we Mesa Verde bezocht: dorpen gebouwd in de rotsen (zie de foto's) van zo'n 950 jaar geleden. Super indrukweekend dat mensen dit zo konden bouwen en dat het zo goed bewaard is gebleven! De huidige lokale pueblos (dorpen) en stammen indianen komen veelal uit deze Mesa's en leven nog vaak volgens de gebruiken van vroeger (in een modern jasje). Ondertussen begrijpt Jorrit dat Indianen niet dagelijks met tooi rondlopen en hopen we later in onze reis nog een indianen show (met dans e.d.) mee te maken. Omdat we voorlopig nog wel in dit gebied zitten houden we het internet goed in de gaten.

Mesa Verde is het begin van een stuk van de reis die ik thuis al enigszins gepland had. Via websites had ik al een hele lijst met Nationale parken en populaire steden gecombineerd en natuurlijk al de nodige foto's bekeken. En nu kunnen we deze plekken zelf gaan bezichtigen! Als eerste staat Arches NP op de lijst, dus daar rijden we morgen op af. Tot de volgende keer!

1. Yvonne:
    12 april 2016
    Hoi daar! Leuk verhaal!! Nu komen jullie ergens waar wij ook zijn geweest. Geniet van arches. Dat is geweldig. Kijk uit voor slangen....Groetjes yvonne
  2. Oma Lizanne:
    12 april 2016
    Hallo allemaal, wat een leuke belevenissen. En weer mooie foto's. Zal wel leuk zijn bij de indianen. Nu nog een mooie indianentooi, dan zijn jullie er helemaal klaar voor. Nog veel plezier. Dikke xxx van oma en René
  3. Lex:
    12 april 2016
    Wat zijn jullie toch een enorme boffers. Eerst dat Alien effect op Michel daarna al die andere avonturen. Erg leuk om te lezen allemaal. Vooral niet mee ophouden, lijkt mij.
  4. Ellis Komen:
    13 april 2016
    He lieve globetrotters,
    Monique zal verguld zijn met jullie verhalen en ter plekke het cowboy en indianenlied aanheffen. Fenna en Jorrit voorop. Voelen jullie je thuis in die streken en met de mensen, het ziet er prachtig uit met al die rotsformaties.
    Dank weer voor je update Marijk, heel leuk om te lezen en wat een verborgen talenten heeft die Michel toch! Zo zie je maar weer waar zo'n reis toe dient en je op brengt.

Liefs,
    Ellis
  5. Mirte Smeulders:
    18 april 2016
    Ha genieters!
    Ik ben weer helemaal bij met lezen, het heeft even geduurd voordat ik jullie mooie reisverhalen en foto's weer kon lezen. Wat een super tijd hebben jullie! Heerlijk om te zien en lezen dat jullie fijn aan het genieten zijn met het hele gezin en wat een bijzondere dingen maken jullie mee.
    Veel groetjes!!
  6. Familie Daniels:
    19 april 2016
    Hej vriendjes, wat leuk om weer eens al jullie avonturen te lezen. Ongelofelijk dat alieneffect op Michel. Gelukkig heeft het een positieve invloed gehad...speciale groet voor de Kids, froukje vraagt regelmatig naar ze. Nou geniet er van en we lezen het weer graag. En marijke alvast van harte proficiat!! Groetjes ons xxx
  7. Ellis Komen:
    23 april 2016
    Lieve Marijke,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, je eerste verjaardag in Amerika? Lijkt me speciaal om jarig wakker te worden in jullie mobil home en verwend te worden door Michel en de kinderen?
    Hoop dat je je verjaarswens opmerkt!
    Een heel fijne dag toegewenst en een dikke kus van ons,
    Wil en Ellis
  8. Jeanne Lavrijsen:
    23 april 2016
    Hallo Marijke - Michel - Jorrit- Fenna
    Al vast hartelijk gefeliciteerd Marijke wat is het toch fijn dat ze jou morgen persoonlijk komen feliciteren helemaal uit het verre Nederland , zet de taart maar klaar <;-))
    Groetjes Jeanne en Theo XXX
  9. Klara volwerk:
    24 april 2016
    Marijke, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!